اطلاعات تماس

لطفا جهت دریافت مشاوره در زمینه های بهینه سازی و ارتقا رتبه وب سایت در گوگل و همچنین دریافت راه حل های بازاریابی محصولات و خدمات خود در اینترنت (دیجیتال مارکتینگ) در ساعات اداری جهت دریافت وقت مشاوره با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

SEO: 09372533067
Digital Marketing: 09382332097
سئو اصفهان - آنچه درباره rel canonical باید بدانیم ؟

یکی از سوالاتی که در فرآیند سئوی وب سایت همیشه مورد بحث بوده این است که آیا باید در دامنه اصلی سایت برای جابجایی مطالب بایذ از rel canonical استفاده کنیم یا از 301 Redirect استفاده نماییم؟ اگر شما یک صفحه وب داشته باشید که می خواهید نسخه جدیدی از آن را منتشر کنید و در نسخه جدید آن ، آدرس صفحه هم تغییر پیدا میکند باید از طریق 301 Redirect این کار را انجام دهید. در واقع با این کار شما به موتورهای جستجو میگویید که مطالب قدیمی این صفحه به صفحه جدید منتقل شده است.

ولی اگر چند صفحه داشته باشید که محتوای همه آنها یکسان است و بخواهید به موتورهای جستجو بگویید که کدام یک از آنها مهمتر و در اولویت است و آن را ایندکس کند، باید از rel canonical استفاده کنید.

دلیل عمده وجود محتوا با چندین آدرس URL

وجود چندین آدرس URL برای یک محتوا اصلا چیز عجیبی نیست. این مشکل می تواند به دلیل اشتباه در استفاده از نکات تکنیکال سئو در درون سایت ،رفتار سیستم های مدیریت محتوا (CMS)و یا کپی مطالب سایت شما توسط افراد دیگر باشد. در ادامه ۷ دلیل رایج برای وجود محتوا با چندین آدرس URL ذکر شده است:

  1. آدرس های URL داینامیک مانند: http://example.com/?post=1&var=2&var=3
  2. نسخه موبایل سایت با آدرسی مانند: m.example.com و www.example.com
  3. سایت های بین المللی با مشخص نبودن هدف جغرافیایی‌شان
  4. نوشتن یا ننوشتن www و مسائل مربوط به زیر دامنه سایت مانند: www.example.com یا example.com
  5. تولید آدرس های URL مختلف توسط CMS (سیستم مدیریت محتوا) سایت
  6. کپی یا بازنشر محتوای وبلاگ در سایت های دیگر
  7. بارگزاری سایت بر روی HTTP و HTTPS به طور همزمان

معمولا مشکلات فوق به صورت همزمان برای یک سایت پیش می آید و خطر افت رتبه سایت در گوگل را به دلیل محتوای تکراری(duplicate content) چند برابر می کند. بدترین اتفاق وقتی می افتد که صفحه اصلی سایت دارای چندین آدرس URL باشد، برای مثال به صورت زیر باشد:

  • http://example.com/home
  • http://www.example.com/ home
  • https://example.com/ home
  • https://www.example.com/ home

چگونه تگ rel canonical را درست بکار ببریم؟

فرض کنید آدرس URL اصلی وب سایت شما به صورت https://www..mysite.com باشد. برای تعیین این آدرس URL به عنوان آدرس اصلی تگ canonical را در هد HTML قرار دهید:

حتی در URL اصلی سایت نیز این کار را انجام می دهید و به آدرس خودش کنونیکال می کنید. این کار شاید برای برخی سوال برانگیز باشد اما طبق تجربه وبمسترانی که این کار را انجام داده اند تاکنون به مشکلی برنخورده اند.

سئو اصفهان - سئو اصفهان - آنچه درباره rel canonical باید بدانیم ؟

متاسفانه چیزی که در عمل از کاربرد تگ canonical در سایت ها مشاهده می شود، استفاده اختصاصی از آن برای هریک از URL ها است. یعنی در همه ی صفحات از تگ canonical استفاده شده است، اما هر کدام به URL خودشان آدرس داده اند ! به طور مثال:

  • http://example.com/page canonical = http://example.com/page
  • http://www.example.com/page canonical = http://www.example.com/page
  • https://example.com/page canonical = https://example.com/page
  • https://www.example.com/page canonical =https://www.example.com/page

انجام این کار مثل اینه که هر صفحه به گوگل بگوید: “من صفحه اصلی هستم، من را ایندکس کن” و این کار موجب گیج شدن گوگل در ایندکس کردن و رتبه بندی نادرست سایت در نتایج جستجو می شود. مسائل از این قبیل موجب کاهش اعتبار سایت از دیدگاه گوگل شده و رتبه سایت‌تان را در نتایج جستجو کاهش می دهد.